Steeds meer particulieren kopen gebruikte autos in het buitenland. Door de hoge belastingtarieven in Nederland en als gevolg van recente Europese wetgeving kunnen occasions in het buitenland tot 50 procent voordeliger zijn. Het gaat vooral om luxueuze occasions uit Duitsland, die één tot vier jaar oud zijn. Mercedes is het meest geïmporteerde merk.

Uit cijfers van de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) blijkt dat particulieren in de eerste zes maanden van dit jaar 29.365 autos importeerden, een stijging van 35 procent vergeleken met dezelfde periode vorige jaar.

Auto importeren uit Duitsland

De Nederlandse importeurs ervaren deze ontwikkeling als bedreigend. Een woordvoerder van Daimler Chrysler Nederland, de importeur van onder meer Mercedes, spreekt van oneerlijke concurrentie. Door de hoge Nederlandse autobelasting kunnen onze dealers niet concurreren met de Duitse collegas.


De Rai, de vereniging van auto-importeurs, gaat naar aanleiding van de recente cijfers lobbyen in Den Haag. Deze ontwikkeling is een van de vervelende bijkomstigheden van het Europa zonder grenzen, zegt een woordvoeder van de Rai. Bij het ministerie van Financiën zal de vereniging pleiten voor een herziening van de belastingregels op importautos. Dit is een serieuze tekortkoming, die eenvoudig te repareren is, aldus de zegsman.

Ook handelaren en merkdealers importeren vaker jonge occasions uit Duitsland. Er rust geen taboe meer op. Het is een geaccepteerd fenomeen. Vroeger hadden Duitse importautos een slechte naam: oude Golfjes GTI waarmee gerotzooid was. Nu halen we daar bijna nieuwe autos vandaan met een complete onderhoudsgeschiedenis.

Volgens het vakblad Automobiel Management neemt de vraag naar importautos vanuit de Nederlandse handel sterk toe. In het tweede kwartaal van dit jaar was de vraag zo groot, berichtte Automobiel Management deze maand, dat de leveranciers in Duitsland niet voldoende autos konden leveren.

bron: NRC Handelsblad, Augustus 2006